Dziecięca rehabilitacja neurologiczna

Dziecięca rehabilitacja neurologiczna

Rehabilitacja pediatryczna to dziedzina, która skupia się na diagnostyce etapów rozwojowych następujących u dzieci, w tym w szczególności na zaburzeniach rozwoju układy kostno-stawowego oraz zaburzonych wzorcach ruchowych.

Integracja sensoryczna jest procesem, dzięki któremu mózg otrzymując informację ze wszystkich systemów zmysłowych (dotyk, węch, smak, słuch, wzrok, równowaga i kinestezja) dokonuje ich segregacji, rozpoznania, interpretacji i integracji z wcześniejszymi doświadczeniami. Nie rozwinięcie się systemów integracji w kolejnych stadiach rozwoju skutkuje trudnościami funkcjonowania i zachowania dziecka wobec określonych bodźców sensorycznych.

Przykładowe zachowania dziecka związane z zaburzeniem integracji sensorycznej:

  • nie lubi być dotykane, niechętnie się brudzi
  • lubi mocny dotyk, szuka kontaktu fizycznego, nie reaguje na skaleczenia
  • ma słabą równowagę, często się potyka, niechętnie się rusza
  • lubi szybki ruch, zwisanie z głową w dół i kręcenie się w kółko
  • niezgrabnie się porusza, ma trudności z pisaniem i rysowaniem
  • niechętnie uczestniczy w grach i zabawach ruchowych
  • źle reaguje na hałas, często zatyka uszy
  • jest nadwrażliwe na światło lub niektóre kolory
  • ma problemy z przepisywaniem z tablicy
  • zasłania oczy lub jest pobudzone nadmiernie przy wielu bodźcach wzrokowych
  • jest nadwrażliwe na niektóre zapachy
  •  wącha wszystko, nawet ludzi i zabawki
  • jest niejadkiem, ma problemy z połykaniem
  • wkłada do ust przedmioty niejadalne, obgryza paznokcie
  • jest pobudzone, nerwowe, nie może się na długo skupić
  • czasem płacze lub śmieje się i nie potrafi wytłumaczyć dlaczego

Ponadto dziecko:

  • ma stwierdzoną dysleksję, dysgrafię , dysortografię, dyskalkulię lub ADHD
  • choruje na zespół Downa, zespół Aspargera, autyzm

Terapia zaburzeń integracji sensorycznej to zastosowanie odpowiednich technik, eliminowanie, wyhamowywanie lub ograniczenie niepożądanych bodźców obecnych przy nadwrażliwościach sensorycznych lub dostarczanie silnych bodźców, co jest konieczne przy podwrażliwościach systemów sensorycznych, cała terapia odbywa się na drodze zabawy. Terapia odwołuje się do założeń neurologii i teorii zachowań. Terapeuci bazują na teoriach: plastyczności neuronalnej, integralności systemu nerwowego i reakcji adaptacyjnych. Zajęcia są prowadzone indywidualnie w sposób dostosowany do dysfunkcji dziecka w interesujący sposób.

Gdy interesuje Państwa profesjonalna dziecięca rehabilitacja neurologiczna, Szczecin oraz nasze Centrum Ortopedii i Rehabilitacji to optymalny wybór.